شورای عالی بیمه در سال ۱۳۸۲ براساس بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری ، جهت هدایت امر بیمه ، فعالیت شرکت های بیمه و حفظ حقوق بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان ، آیین‌نامه شماره ۵۰ اعطای پروانه و نحوه فعالیت شرکت های ارزیابی خسارت بیمه‌ای را تصویب نمود که پس از حدود ۱۰ سال فاصله طولانی در فرایند قانون‌گذاری شورای عالی بیمه ، در سال ۱۳۹۲ ، آیین‌نامه شماره ۸۵ را با تغییرات اساسی و لازم ، جایگزین آیین‌نامه قبلی نمود. در اجرای مصوبات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌ بر برون ‌سپاری خدمات بیمه‌ای ، هیئت مؤسسین شرکت سهامی ارزیابی خسارت بیمه‌ای ایرانیان پوشش ، Insurance Loss Adjuster ، به‌عنوان نخستین شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کد ۲۰ تأسیس گردید. این شرکت ، به سبب بهره‌مندی از تجربه و تخصص فنی کارشناسان خود با عنوان خدمتگزاران بنام ، سخت‌کوش و وفادار در صنعت بیمه ، با افتخار ، خدمات مطمئن و ارزنده‌ای به بیمه‌گران و بیمه‌گذاران محترم در سراسر کشور (به مرکزیت تهران، دفتر شماره یک : تهران خیابان ولی عصر ابتدای یوسف آباد (خیابان سید جمال الدین اسد آبادی) خیابان هفتم پلاک ۱۴ ساختمان ایرانیان پوشش ، دفتر شماره دو : خیابان آفریقا (جردن) بالاتر تر از میدان ونک خیابان والی نژاد پلاک ۱) ارائه می‌دهد.

نظر به اینکه صنعت بیمه فعالیتی است متکی به علم و پایه‌های آن بر محاسبات پیچیده و کاربرد روش‌های آمار و احتمالات استوار است، عرصه این فعالیت ، بسیار گسترده و رشته ‌های مختلف آن پیچیدگی خاصی دارد.

بدون تردید یکی از مهم‌ترین رشته‌های این صنعت، پوشش بیمه‌های اموال و به تبع آن، بیمه‌های اجباری شخص ثالث و بدنی وسایل نقلیه موتوری زمینی می‌باشد که کاهش اصولی هزینه بیمه‌گران و گسترش منافع حاصل از آن بر جامعه را ازطریق کاهش آمار تصادفات و ارزیابی مبتنی بر اصول فنی و تخصصی و با بهره‌گیری از کارشناسان ورزیده و مجرب می‌طلبد.

اعضای این شرکت ، سابقه خدمت صادقانه در صنعت بیمه کشور و سابقه درخشان و فعال در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت های راهنمایی و رانندگی ناجا) ، به‌عنوان متولیان امر ترافیک را دارند. این اعضا با بهره‌گیری از ارزیابان رسمی خسارت بیمه‌ای ، کارشناسان و وکلای رسمی دادگستری ، با تخصص امور بیمه‌ای و همکاران بازنشسته راهور ناجا و صنعت بیمه ، مصمم هستند با برخورداری از تجربه علمی ، فنی و تخصصی ، تلاش خود را در برقراری جوّی سالم در عرصه ارزیابی خسارت به‌کار بندند و فرصت‌های مناسبی را در جهت مبادله دیدگاه‌های فنی و تخصصی در زمینه کاهش هزینه‌ها فراهم سازند. استمرار این اقدامات در ابعاد وسیع‌تر که منافع جامعه در آن مطرح است ، به کاهش هزینه‌های شرکت های بیمه‌گر منجر خواهد شد.

از آنجا که دستیابی به اهداف عالی ، نیازمند بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و حرفه‌ای در سطوح عالی است ، اعضای ایرانیان پوشش به سبب برخورداری از مهارت‌ها و قابلیت‌های تخصصی در امر رسیدگی به کروکی ‌های انتظامی ، احراز اصالت خودروهای طرفین تصادف و ارزیابی دقیق خسارات ، اهمیت ویژه‌ای برای جلب رضایت بیمه‌گران ، کاهش هزینه‌ها و رضایتمندی مدیران محترم شرکت های بیمه‌گر قائل هستند. بنابراین با تلفیق دانش فنی کارشناسان IT و بهره‌مندی از تجربیات علمی و تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری ، معاونت های بازنشسته راهور ناجا و کارشناسان ارزیاب خسارت صنعت بیمه ، تحت نظارت کمیته فنی ستاد شرکت ، سامانه الکترونیکی به‌صورت شبکه بنیان و با پوشش سراسری طراحی کردند.

این سامانه به‌منظور دستیابی به پیشرفت‌های فنی با کنترل مستمر ، اطلاعات رسیده در زمینه ارزیابی خسارت را تجزیه‌ و تحلیل می‌نماید که درنهایت ، با برگزیدن روش‌های منطقی ، اقدامات مؤثری در جهت کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهد. این در شرایطی است که وقوع حوادث رانندگی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. چنان‌که در سال‌های اخیر، آمارهای منتشر شده از معابر درون ‌شهری و جاده‌های مواصلاتی برون‌شهری کشوری ، آمار فوت‌شدگان به میزان ۵/۹% و مجروحان ۱۵% افزایش یافته و کشورمان را ازلحاظ تعداد حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن در صدر کشورهای جهان قرار داده است. این در حالی است که در کشورهایی چون ژاپن ، آلمان ، ترکیه ، انگلیس و کانادا ، تباهی‌ ها و مرگ‌ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی به میزان ۴ تا ۱۳% کاهش یافته است.

در یک نگاه کلی مشاهده می‌کنیم که کشورهای با وسعت کم و با دارا بودن چندین برابر آمار خودرو نسبت به کشورمان توانسته‌اند با استفاده از راهکارهای مؤثر ، موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای درزمینه جلوگیری از تخلفات رانندگی و حوادث ناشی از آن کسب نمایند که این خود مرهون به‌کارگیری روش‌های نظارتی دقیق و عملی و بهره‌گیری از کارشناسان باتجربه ارزیابی خسارت خود را بر مبنای اصول فنی و تخصصی استوار سازند.

اینک اعضای این شرکت با اعتقاد بر این اصول ، به لحاظ بهره‌مندی از تجربیات ارزشمند خویش و برخورداری از رهنمودهای گرانسنگ مدیران محترم و صاحب‌نظران صنعت بیمه ، بر آن‌ هستند تا در جهت حفاظت از جان شهروندان و کاهش ضایعات جانی و مالی ناشی از تصادفات که پیامدهای آن ، اقتصاد جامعه و شرکت ‌های محترم بیمه‌گر را به‌نوعی متأثر می‌سازد ، گام‌های مؤثری بردارند. ما عمیقاً بر این باوریم که می‌توانیم با رعایت بی‌طرفی و استقلال ، در نهایت صداقت با دارا بودن دانش ، تجربه و مهارت و با صیانت از اخلاق حرفه‌ای ، اعتماد بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار را دو چندان کنیم و با احترام به حقوق بیمه‌گذار و بیمه‌گر ، ارزیابی و سازماندهی گروه‌های تخصصی کارشناسی در کلیه زمینه‌ها ، با رویکرد بهره‌گیری از پتانسیل‌های فنی مجرب بومی در کلیه مناطق کشور ، ارائه مشاوره فنی و تخصصی و مشاوره‌های بیمه‌ای ، استاندارد نمودن روش‌های کارشناسی ، زیان مالی و جانی زیان‌دیدگان را عادلانه ارزیابی نماییم تا ان‌شاءالله از این رهگذر ضمن کسب حسن شهرت برای خود ، خدمتی باکیفیت به مردم عزیز ارائه دهیم و اعتمادی بیش از پیش به صنعت بیمه بهره همه ما گردد.

بی‌گمان ، ایرانیان پوشش میتواند نماینده قابل اعتمادی برای صنعت بیمه ، بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان باشد. برخورداری از کادر مجرب بیمه‌ای و علمی و صاحب کرسی دانشگاهی میتواند تضمینی برای این اعتمادپذیری باشد.

اهداف شرکت ایرانیان پوشش

۱- حفظ استقلال و بی طرفی در اعلان نظرات فنی کارشناسی پرونده های خسارت.

۲- ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان صنعت بیمه در راستای اعتماد سازی و جلوگیری از بیمه گریزی.

۳- حفظ امانت و راز داری در راستای صیانت از اطلاعات بیمه گران و بیمه گذاران وپایبندی به اصول حرفه ای واخلاقی.

۴- ارزیابی و سازماندهی تیم تخصصی کارشناسی در کلیه زمینه ها با رویکرد بهره گیری از پتانسیل های فنی کادر مجرب در سراسر کشور.

۵- خلاقیت ونوآوری.

۶- اشتغال زایی موثر.

۷- استاندارد سازی روش های کارشناسی.

۸- ایجاد بانک اطلاعات فنی از خسارت حادث شده و بررسی علل آنها.

۹- ایجاد دپارتمان آموزشی در راستای پرورش استعدادهای نو و افزایش سطح علمی کارشناسان بیمه ای.

۱۰- ایجاد دپارتمان ریکاوری خسارت در بخش بیمه های اتومبیل وسایر رشته ها موضوع اصل جانشینی قانون بیمه.

۱۱- ایجاد فضایی مجازی برای تبادل آراء کارشناسان و ارزیابان خسارت.

۱۲- تلاش در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ در میان اقشار مختلف جامعه و تسهیل روند سیاستگذاری بیمه ای.

۱۳- انعکاس خبرهای مربوط به بیمه و تجزیه و تحلیل خسارت های حادث شده و ایجاد زمینه ای مناسب برای فراهم کردن راهبرد منطقی برای تعامل و همکاری سازنده با جامعه بیمه گذاران و بیمه گران.

۱۴- ایجاد تحول در زمینه ارزیابی خسارت های بیمه ای با همکاری انجمن ارزیابان حرفه ای صنعت بیمه.

۱۵- کاهش نگرانی و استرس و هزینه های اقتصادی واجتماعی ناشی از بروز حادثه در مقصر و زیاندیده وتامین اعتماد و آرامش.

۱۶- بهره گیری از نظرات و خدمات پیشکسوتان و صاحب نظران بیمه ای.

۱۷- داوری مستقل و بی طرف در دعاوی بیمه ای و اختلاف های احتمالی مابین بیمه گذار وبیمه گر.

۱۸- همکاری باشرکت های بین المللی و شرکت بیمه گر اتکایی.

۱۹- فعالسازی کارتیمی و تعامل سازنده در درون سازمان.

۲۰- همکاری با پژوهشکده بیمه و دانشگاه علمی کاربردی و موسسات و مراکز آموزشی وپژوهشی معتبر در زمینه ارزیابی و کارشناسی حرفه ای بیمه.

وظایف واختیارات

طبق آیین‌نامه ۸۵ مصوب شورای عالی بیمه، شرکت‌های ارزیابی خسارت بیمه‌ای ، وظیفه بررسی و تحقیق در مورد علت بروز حادثه و تحقق خسارت ، تعیین مقدار خسارت و تشخیص میزان تعهد بیمه‌‏گر طبق شرایط بیمه‌نامه و نیز مذاکره برای تعدیل و تسویه خسارت بیمه‌ای مورد ادعا را به عهده دارند. مشارکت‌ نکردن شرکت‌های بیمه ، به هر عنوان ، در شرکت های ارزیابی خسارت بیمه‌ای ، نبود رابطه استخدامی عضویت آنان در شرکت‌های بیمه (طبق ماده ۷ آیین‌نامه مذکور) و عدم نفع پذیری در سود حاصل از عملیات بیمه‌ای شرکت‌های بیمه ، موجبات استقلال این گروه را در بررسی و ارزیابی خسارت بیمه‌ای فراهم نموده است.

شرکت‌های بیمه و یا بیمه‌گذاران ، جهت ارزیابی خسارت خود می‌توانند به شرکت‌های ارزیابی خسارت بیمه‌ای مراجعه نمایند و از خدمات این شرکت ها بهره‌مند گردند. این مهم ، با توجه به اطلاع‌رسانی کلیه عوامل ذیربط و مرتبط میسر خواهد بود. با نظر به حیطه فعالیت شرکت ارزیابی خسارت بیمه‌ای ، منافع بیمه‌گذار ایجاب می‌نماید که جهت حفظ حقوق خود ، هنگام صدور بیمه‌نامه و بروز خسارت ، متقاضی استفاده از خدمات این‌گونه شرکت ها باشد. شرکت ارزیابی خسارت بیمه‌ای ، با پذیرش و بررسی سریع ادعای خسارت ، ضمن تأیید یا رد پوشش بیمه‌ای ، با احراز تعهدات بیمه‌گر ، میزان خسارت قابل پرداخت ازسوی بیمه‌گر به زیان‌‌دیده را تا سقف تعهدات پذیرفته‌شده بیمه‌نامه اعلام می‌کند. همچنین با بررسی تخصصی و دقیق ادعای خسارت ، از تفسیر نادرست قوانین و اصطلاحات فنی و شرایط عمومی و اختصاصی بیمه‌نامه خودداری می‌نماید.

شرکت‌های ارزیابی خسارت بیمه‌ای و ارزیابان حقیقی ، طبق آیین‌نامه ذکرشده ، راجع به مشخصات کامل ، مکان ، زمان و علت وقوع خسارت ، مبلغ خسارت تحقق‌یافته و خطر یا حادثه‌ای که منجر به وقوع خسارت شده ، امکان شرایط جانشینی و حدود خسارت قابل بازیافت ازسوی بیمه‌گر ، انطباق خسارت با شرایط قرارداد بیمه و تعیین مبلغ خسارت قابل پرداخت ازسوی بیمه‌گر و علت تفاوت احتمالی بین مبلغ خسارت تحقق‌یافته و قابل پرداخت را به‌ صورت مستدل و مستند اظهارنظر نموده ، گزارش خود را ارائه می‌دهند. فعالیت حرفه‌ای ارزیابان خسارت بیمه‌ای در صنعت بیمه کشور ، موجبات ایجاد فضای سالم در بخش ارزیابی خسارت بیمه‌ای و بالارفتن سطح رضایت مندی بیمه‌گذاران و افزایش تقاضا برای سایر بیمه‌ها و توسعه صنعت بیمه را فراهم می‌نماید.

  • تهران - خیابان ولی عصر - ابتدای یوسف آباد (خیابان سید جمال الدین اسد آبادی) - خیابان هفتم - پلاک ۱۴ - ساختمان ایرانیان پوشش
  • تلفن تماس :
    ۸۴۲۲۸
    - ۰۲۱
    ۸۴۲۲۹ - ۰۲۱
    (هزار خط) ۹۹۹ الی ۸۴۲۲۹۰۰۰ - ۰۲۱

  • مرکز اعلام خسارت :
    ۴۱۵۵۸ - ۰۲۱
    ۴۱۵۵۹ - ۰۲۱

  • فکس : ۵ - ۸۸۵۵۲۰۸۴ - ۰۲۱
  • کد پستی : ۱۴۳۳۶۳۴۳۹۱​
© کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت ارزیابی خسارت ایرانیان پوشش می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.